|
08-02-2010 Øl styrker og skader
Øl giver både styrke og skader.
Der er budskaberne fra to forskningsprojekter, hvor det ene priser indtagelsen af øl, mens den anden hejser det røde flag.
På det anerkendte University of California har en forskergruppe fundet frem til, at øl med meget silicium er et stærkt værn mod knogleskørhed, fordi mineralet er vigtigt for dannelsen af knogler i kroppen.
Men det er ikke ligegyldigt, hvilken øl man drikker, hvis det handler om at få silicium. Øl brygget på bygmalt indeholder meget mere silicium end hvedemalt. Dertil kommer, at der er masser af humle i en øl brygget på bygmalt, og humle rummer også store mængder silicium.
Sundhedsstyrelsen skønner, at cirka 300.000 danskere har knogleskørhed. De ramte er mere udsatte for at brække knoglerne. Sygdommen rammer især kvinder over 50 år.
Den anden og lidt mere ølskeptiske undersøgelse er en doktorafhandling fra det svenske medicinske universitet Karolinska Instituttet, og herfra er budskabet, at der kun skal meget lidt indtagelse af alkohol til for, at der opstår skader.
De fleste alkoholrelaterede skader forekommer nemlig efter kun et enkelt eller få glas, og ikke, som mange tror, efter indtagelse af større mængder.
Forskningsleder ved Statens Institut for Folkesundhed på Syddansk Universitet Jane Tolstrup mener dog, i følge Videnskab.dk, at resultaterne skal tages med mindst ét gram salt.
"Det er ufattelig svært at måle effekten af den enkelte genstand. Det kan godt være, der er noget om det, men jeg ville nok være lidt forbeholden mod at sige, at den enkelte genstand øger risikoen for at komme til skade," siger hun til Videnskab.dk.
Tilbage...
|