26-01-2017

Indberetning af nærvedhændelser er afgørende for reducering af ulykker


Der bliver indberettet alt for få nærvedhændelser indenfor lager- og godstransportområdet. Og dem der indberettes er af alt for dårlig kvalitet. 3 nye tiltag skal ændre den adfærd.

 

 

Hvis antallet af arbejdsulykker skal reduceres indenfor lager- og godstransportområdet, skal chauffører være bedre til at indberette alle nærvedhændelser. Kun ved at have viden om nærvedhændelser kan virksomhederne arbejde mere målrettet med ulykkesforebyggelse. Men registrering af hændelser ikke optimalt i dag. 

 

Bar transport og engros har i samarbejde med firmaet iNudgeyou undersøgt hvad baggrunden for kulturen er og hvad der skal til for at ændre den.

 

Informationen er samlet i en ny rapport:

"Indberetning af nærvedhændelser - Nudging af chauffører til at indberette nærvedhændelser".

 

Rapportens konklusioner tog udgangspunkt i følgende 3 spørgsmål:

 

  • Hvordan sikrer vi, at chaufførerne ved, hvad en nærvedhændelse er?
  • Hvordan undgår vi, at besvær ved at skulle udfylde lange indberetningsark, medfører at færre nærvedhændelser indberettes?
  • Hvordan undgår vi at grupperes fra kollegaer og ubehag ved at skulle indberette til ledelsen gør at nærvedhændelser ikke indberettes?

 

Der blev foretaget interviews af forskellige personer med erfaring inden for lager- og godstransportområdet.

 

I rapporteringsnotatet er der fundet frem til tre nudgepakker, som potentielt vil kunne øge antallet af det antal nærvedhændelser som bliver indberettet. Løsningsforslagne bliver kaldt nudgepakke 1, 2 og 3

 

Nudgepakke 1 – Pixibog/Postkort

Hvis en chauffør ikke er klar over, at han lige har været udsat for en nærvedhændelse, vil han ikke være i stand til at indberette den. Ved at lave en pixibog og/eller nogle postkort, der viser chaufførerne eksempler på nærvedhændelser, kan grundlag for flere indberetninger af nærvedhændelser øges.

 

Nudgepakke 2 – Mundtlig indberetning

Når der er for travlt, kan det betyde, at chaufførerne ikke får indberettet nærvedhændelser. Blandt andet, fordi indberetning ofte sker skriftligt – hvilket kan opfattes som tidskrævende og besværligt. En løsning kan være at gøre indberetningen mundligt. En mundtlig indberetning vil gøre det let for chaufførerne at indberette nærvedhændelser.

 

Nudgepakke 3 – Indberetning til tredjepart

Det kan være ubehageligt at indberette nærvedhændelser. F.eks hvis det skal ske direkte til en chef eller hvis ens kollegaer ser ned på det at indberette nærvedhændelser.

Ved at ændre indberetningssystemet, så chaufføren skal indberette til en tredjepart, vil man potentielt kunne undgå at nærvedhændelser ikke indberettes, fordi det opleves ubehageligt.

 

Alle løsningerne forudsætter at ledelsen er opmærksom på, at der skal indberettes nærvedhændelser og at de er positivt indstillet over for at indberette nærvedhændelser.

 

Derfor er det vigtigt at tage stilling til eventuelle barrierer hos ledelsen og overveje hvad der kan bidrage til at ledelsen ser det som en vigtig proces i virksomheden. I rapporten er der yderligere beskrevet

 

Download rapporten og tag en snak om hvordan jeres virksomhed får flere indberetninger af nærvedhændelser. De enkelte løsninger og baggrunden for dem er uddybet i rapporten.

 


 
Tilbage

Søg i al materiale