Søg efter:    

 

 



13-02-2018 5 ting der gavner arbejdsmiljøet i små virksomheder


Små virksomheder har ofte meget begrænsede ressourcer til rådighed til arbejdsmiljøarbejdet. Et nyt europæisk forskningsprojekt har fundet frem til 5 områder, man bør satse på for at nå dem. Det skriver Videncenter for arbejdsmiljø.

 

 

Daglig drift, kundepleje, økonomi, ansætte medarbejdere, udvikling af nye forretningsområder. Listen af opgaver man som leder i en lille virksomhed skal tage sig af, er lang. Og oveni det kommer arbejdsmiljøarbejdet. Samtidig har små virksomheder ofte få ressourcer, er økonomisk pressede og har kun én ejerleder, der skal overskue det hele på en gang.

 

I forskningsprojektet Safety and Health in Micro and Small Enterprises in the EU har man undersøgt, hvilke særlige udfordringer mikro- og små virksomheder har, og hvad man kan gøre for at støtte dem.

 

De 5 områder er:

 

  1. Skræddersyede indsatser

Indsatserne skal være tilpasset særligt til branchen. Virksomheden har brug for at vide præcis hvordan de forebygger ulykker og ikke hvordan man generelt forebygger ulykker.

 

  1. Indsatser skal gavne forretningen

De små ejerledervirksomheder har typisk nok at gøre med at tage sig af forretningen, derfor bør indsatser tænkes ind i de øvrige opgaver, og ikke bare være en ekstra opgave oveni alt det andet.

 

 

  1. Fokuser på hvordan man løser og ikke hvordan man finder ud af

De små virksomheder har ikke mulighed for at lave store forkromede risikovurderinger, de skal have hjælp til at løse problemerne, helt konkret og her og nu. 

 

  1. Det skal være billigt

Budgettet til at lave arbejdsmiljøindsatser er typisk ikke særlig stort i de små virksomheder, derfor skal det være nemt, og der skal ikke være en masse omkostninger forbundet med det.

 

  1. Personlig kontakt batter

Direkte face-to-face kontakt er ofte den foretrukne kommunikationsform, men også den dyreste. Derfor bør man overveje om man kan gøre brug af andre af de personer de små virksomheder er i kontakt med til at bære budskabet ud, eksempelvis revisorer eller leverandører.

 

Læs om projektet her

 

 

 

Tilbage...

Søg i al materiale