04-06-2018 6 skridt til bedre stemning på jobbet


Almindelig høflighed mellem kolleger og en god stemning på arbejdspladsen betyder overraskende meget og har faktisk betydning for sygefraværet, viser et studie. Det skriver Videncenter for arbejdsmiljø.

 

 

Et canadisk studie viste tidligere på året, at alene ved at sætte fokus på omgangsformen blandt medarbejderne og adfærden over for hinanden kunne man reducere sygefraværet med en tredjedel.

 

Den svenske stressforsker Dan Hasson giver her 6 gode råd, når der skal skabes bedre stemning på arbejdspladsen:

 

  1. Lav fælles retningslinjer

Første skridt mod et bedre arbejdsklima er, at ledelsen sammen med medarbejderne udarbejder fælles retningslinjer for god kollegial adfærd. ’Sådan vil vi gerne have, at man er mod hinanden hos os.’ Det vil typisk resultere i en række overordnede værdier, der beskriver, hvordan arbejdsklimaet skal være. Fejlen, mange begår, er at stoppe her.

 

  1. Oversæt værdier og retningslinjer til konkrete handlinger

Mange arbejdspladser har overordnede værdier om samarbejdsklima og omgangsform, men omsætter dem ikke til praksis. Mange værdier er således ikke adfærds- eller handlingsrettede. At ’være søde mod hinanden’ er ikke handlingsrettet – men at hente kaffe til en travl kollega er en sød handling. Mange arbejdspladser har en værdi om, at man skal behandle hinanden med respekt, men hvad indebærer det at vise respekt? Et konkret svar kan være, at man ikke afbryder en kollega, der taler. En god måde at få de overordnede værdier gjort konkrete er at forestille sig, at man skal forklare dem for et barn.

 

  1. Fokuser på løsningen – ikke problemet

Det er sjovere at arbejde frem mod et positivt mål, end imod et problem der skal knuses. Så i stedet for at sætte som mål at have færre konflikter på arbejdspladsen, kan målet være en gladere arbejdsplads med flere grin.

 

  1. Chefen skal ikke løse alle problemer

Mange chefer misforstår deres rolle og tror, at de skal løse alle problemer. I stedet bør de arbejde på at gøre deres medarbejdere delagtige. Det sker ved, at chefen stiller spørgsmål. Hvis en undersøgelse viser, at der er dårlig trivsel på arbejdspladsen, kan chefen spørge: Hvad foreslår I, at vi gør? Hvad kan jeg gøre? Hvad kan I selv gøre i hverdagen? Forslag til forbedringer bør primært komme fra medarbejderne.

 

  1. Vær konstruktiv om irritationsmomenter

Vi har alle forskellige grænser for, hvornår vi bliver irriterede, og det er forskelligt, hvad der irriterer os. Lad ikke følelserne løbe af med dig og blive sur over beskidte kaffekopper i tekøkkenet og sur mælk i køleskabet. Tænk i stedet over, hvor problemet ligger, og hvordan det kan løses. Vær som gruppe opmærksom på, om der er nogen, der bliver klemt, og om de fælles løsninger er til glæde for alle.

 

  1. Vær mod andre, som du vil have, at de skal være mod dig

På en arbejdsplads er man en samlet gruppe mennesker, der ikke selv har valgt, at de skal arbejde sammen. Derfor gælder det gamle etiske princip om at være mod andre, som man vil have, at de skal være mod én selv. Men husk også, at folk er forskellige, og at du ikke kan behandle alle ens. Nogle kan godt lide en daglig snak med chefen – andre synes hurtigt, det bliver akavet.

 

Læs hele artiklen her

 

 

 

Tilbage...

Søg i al materiale